Ajankohtaista

Vastuullisuustyössä: Maailman pohjoisin paperitehdas Stora Enso Veitsiluoto perustaa toimintansa vastuullisuuteen

Kemin Veitsiluodossa valmistetaan paperia toimistokäyttöön, aikakauslehtiin ja elintarviketeollisuuteen. Tuotantolaitoksessa valmistuu myös sellua ja sahatavaraa. Toiminnan ytimessä on raaka-aineiden ja tuotannon vastuullisuus. Niinpä sääntely, standardit ja ekomerkit kysyvät säntillistä seurantaa ja jatkuvaa kehittämistä.

Veitsiluoto

– Vastuullisuudestamme kertoo se, että olemme saaneet tuotteillemme vahvat sertifikaatit ja ekomerkit. Pidämme itsemme jatkuvasti ajan tasalla sääntelyn muutoksista ja viranomaisten vaatimuksista, kertoo Stora Enso Veitsiluodon laatuinsinööri Pirjo Mäkimattila

Stora Enson konserniin kuuluva Veitsiluodon tuotantolaitos työllistää lähes 800 henkeä. Se on maailman pohjoisin paperitehdas ja yksi Euroopan suurimmista paperi- ja kartonkitehtaista. Paperikoneissa valmistuu materiaalia toimistokäyttöön, aikakauslehtiin sekä elintarvikepakkauksiin. Vuosittain Veitsiluodossa syntyy 850 000 tonnia paperia, 380 000 tonnia sellua ja 200 000 kuutiota sahatavaraa.

Lainsäädäntö asettaa laitokselle pitkän listan vaatimuksia. Sen lisäksi ISO-standardeilla (ISO 14001, ISO 9001, ISO 45001, ISO 50001 ja ISO 22000), ekomerkeillä (EU-ympäristömerkki ja Joutsenmerkki) ja metsäsertifioinneilla on omat tiukat reunaehtonsa.

Sääntely, standardit ja ekomerkit ohjaavat

 

– Tässä tehtävässä olen ymmärtänyt, kuinka paljon meidän toimintaamme säädellään lailla ja asetuksilla. Vaatimuksia asettavia pelikavereita – viranomaisia ja muita sidosryhmiä – on monella suunnalla. Jotta kaikki vaatimukset voi ymmärtää, täytyy ensin tunnistaa tarkoin oman organisaation toiminta ja tuotanto, kertoo Mäkimattila.

Mäkimattilan työnkuvaan kuuluu laaja kattaus tehtaiden laatu- ja turvallisuusasioita. Hän toimii paperitehtaan kemikaalien käytönvalvojana ja koko laitoksen kemikaaliryhmän vetäjänä. Mäkimattila on ollut rakentamassa Veitsiluotoon elintarviketurvallisuusjärjestelmää eli ISO 22000 -järjestelmää, joka otettiin käyttöön vuonna 2018 uuden elintarvikepakkauksiin suunnatun paperituotteen vuoksi. Hän myös vetää ryhmää, joka vastaa elintarviketurvallisuusjärjestelmän ylläpidosta sekä arvioinnista.

– Toimintaamme koskettavien velvoitteiden määrä on valtava. Siitä ei tulisi mitään, jos meillä joku koettaisi omin voimin seurata, mitä lainsäädännössä tapahtuu. Lakitieto ei olisi silloin luotettavaa. Meidän täytyy tietää, että huomioimme ja ymmärrämme oikein kaikki velvoitteet.

– Lainsäädännön seurannassa meillä on ollut jo vuosia käytössä Linnunmaa Lexin lakiseurantapalvelu, joka toimii verkossa. Se kokoaa meitä koskettavan lainsäädännön yhteen ja saamme heti tiedon, jos sääntelyyn tulee tai on tulossa muutoksia. Arjessa on turvallinen olo siitä, että mikään olennainen säännös ei jää huomaamatta. 

Linnunmaa Lexin EHS (Environment, Health, Safety) -lakiseurantapalvelua käyttää Mäkimattila mukaan lukien kymmenisen Stora Enso Veitsiluodon työntekijää. Pääkäyttäjänä toimii tehtaan ympäristöpäällikkö ja muille käyttäjille on palvelussa jaettu omia vastuualueitaan. Verkkopalvelu työkaluineen toimii siten myös sisäisen tiedonkulun välineenä. 

Läsnäolevat lakiasiantuntijat auttavat säännösviidakossa


– Vaikka lakiseurantapalvelu toimii verkossa, ovat myös asiantuntijat läsnä. Palvelun sisällä olennaisiin vaatimuksiin ja muutoksiin on kirjattu lakiasiantuntijan selostus. Se selventää lakitekstiä niin, että maallikkokin ymmärtää, mistä on kysymys.
– Itse käytän myös ahkerasti Lexin chattia. Sen sijaan, että tuhraisin tolkuttomasti aikaa jonkun pykälän löytämiseen tai ymmärtämiseen, kysyn chatissa lakiasiantuntijalta. Olen oikeasti vaikuttunut siitä, miten nopeasti olen aina saanut vastauksia. 

Verkossa toimivien palveluiden ohella Veitsiluodon tehdas hyödyntää Linnunmaa Lexin koulutus- ja asiantuntijapalveluita.

– Meillä käy säännöllisesti erikoisjuristi pitämässä työpajan standardien ja lakien vaatimusten täyttymisen arvioinnin tueksi. Käymme päivän tai parin aikana läpi, mitä sääntelyssä on vuoden aikana tapahtunut ja miten sääntelyn vaatimuksiin on meillä vastattu tai pitäisi vastata. Kaikki kirjataan ylös selkeiksi tehtäviksi.

– Positiivista on se, että työpajat onnistuvat tarvittaessa myös etäyhteyksin, lisää Mäkimattila viitaten koronaviruksen aiheuttamiin poikkeusoloihin. 

 

LEX TOP 3Pirjo Mäkimattila

Stora Enso Veitsiluodon laatuinsinööri Pirjo Mäkimattila listasi 3 asiaa, joita hän eniten arvostaa Linnunmaa Lexin palveluissa.

 

 

  1. Asiantuntijachat

    ”Aivan mahtava palvelu, jossa on todella ammattitaitoista väkeä päivystämässä. Olen saanut tositosi nopeasti ymmärrettäviä vastauksia kysymyksiini. Kun lakipykäliä lukee itse, ne ovat puuduttavia ja vaikeita. Asiantuntijat osaavat ilmaista ne ymmärrettävästi. Juristin koulutuksella ja ammattitaidolla on väliä.”

  2. Asiakaslähtöisyys

    ”Palvelussa huomioidaan meidät asiakkaana ja toimintaamme tulleet muutokset, jotka ovat vaikuttaneet myös lakiseurannan tarpeisiin. Viimeisimmäksi, uuden pakkaustuotteemme johdosta, palveluumme lisättiin elintarvikepuolen lakiseuranta. Samalla käytiin tarkkaan läpi käytettävät materiaalit ja kemikaalit, niitä koskeva sääntely ja niiden ympäristövaikutukset.”

  3. VTA-työpajat

    ”Tämä on ihan ykkösjuttu, vaikka nostinkin kolmoseksi. VTA-työpaja eli vaatimusten täyttymisen arvioinnin työpaja pidetään meillä vuosittain. Olen itse ihastunut näihin pajoihin ja koko porukka on tykännyt tosi paljon. Helpottaa hirmuisesti ja on iso apu, kun ihminen, joka on lakipykälien tasalla, katsoo meidän kanssamme, että asiat on oikein huomioitu. Sen perusteella tietää, että me pysytään kärryillä koko ajan.”

Vastuullisuustyössä-juttusarjassa haastattelemme asiakkaitamme monipuolisesti eri toimialoilta ja eri toimenkuvissa. Artikkeleissa kerrotaan niistä tärkeistä toimista, joilla asiakkaamme toteuttavat yritysvastuutaan sen eri osa-alueilla. Artikkelit julkaistaan Lexin lakiuutisissa ja voit seurata niitä somessa hashtagilla #vastuullisuustyössä.

Scroll to Top