Ajankohtaista

EU:n uusi akku- ja paristoasetus: miten se vaikuttaa alan toimijoihin?

Uusi EU-asetus tuo aiempaa tiukempia vaatimuksia paitsi akkujen ja paristojen valmistajille ja jakelijoille, myös ammattikäyttäjille. Asetuksen tavoitteena on akkujen ja paristojen haitallisten ympäristövaikutusten vähentäminen sekä akkujen ja paristojen jäljitettävyyden lisääminen. Asetus on tullut voimaan 17. elokuuta 2023 ja sitä aletaan soveltamaan suurilta osin 18. helmikuuta 2024.

akkuasetus i

Uutta akku- ja paristoasetusta ((EU) 2023/1542) sovelletaan kaikkiin akku- ja paristoluokkiin. Myös sellaisiin akkuihin, jotka on yhdistetty tai lisätty tuotteisiin. Asetuksen tuomat uudet ja tiukentuvat velvoitteet koskettavat laajasti paitsi akkujen valmistajia, myös niiden ammattikäyttäjiä. Kokosimme tähän artikkeliin tärkeimmät tiedot muutoksista.

Due diligence -velvollisuus koskettaa akkuja markkinoille tuovia

Asetuksen tuoma uusi due diligence -velvollisuus koskettaa akkuja ja paristoja markkinoille tuovia yrityksiä eli valmistajia, maahantuojia ja jakelijoita. Velvollisuus kattaa lisäksi ne yritykset, jotka tuovat maahan akkuja omissa tuotteissaan tai toiminnoissaan käytettäväksi. Due diligence -velvollisuutta ei sovelleta pieniin yrityksiin, joiden konsernitason nettoliikevaihto on alle 40 miljoonaa euroa.

Talouden toimijan on täytettävä due diligence -velvoitteet 18. elokuuta 2025 alkaen. Tämä edellyttää talouden toimijalta akkuja ja paristoja koskevan asianmukaisen huolellisuuden toimintapolitiikan kehittämistä ja toteuttamista sekä ulkopuolisen todennuksen hankkimista. Talouden toimijan on lisäksi perustettava toimitusketjun valvonta- ja läpinäkyvyysjärjestelmä sekä laatia riskienhallintasuunnitelma.

Vaatimustenmukaisuuden osoittaminen keskiössä

Akkujen ja paristojen vaatimustenmukaisuutta arvioidaan jatkossa arviointimenettelyllä ja EU-vaatimustenmukaisuusvakuutuksella. Arviointimenettelyä sovelletaan 18. elokuuta 2024 alkaen. Arviointimenettelyn avulla osoitetaan, että akut ja paristot täyttävät asetuksen vaatimukset kestävyyden, turvallisuuden, merkintöjen ja tietojen suhteen sekä täyttävät asianmukaisen huolellisuuden vaatimukset. Vaatimustenmukaisuuden arviointimenettelyt luetellaan akku- ja paristoasetuksen luvussa IV.

Lisäksi EU-vaatimustenmukaisuusvakuutusta sovelletaan 18. helmikuuta 2024 alkaen. Vakuutuksella valmistaja todentaa ja vahvistaa, että akku tai paristo on asetuksen vaatimusten mukainen. EU-vaatimustenmukaisuusvakuutuksesta säädetään asetuksen 18 artiklassa sekä liitteessä IX.

akkuasetus
Merkintä- ja tietovaatimukset tuovat akkuihin ja paristoihin QR-koodin

Akkujen ja paristojen merkintävaatimuksia on tiukennettua akkuasetuksessa. Kaikki akut ja paristot on merkittävä 18. elokuuta 2025 alkaen erilliskeräystunnuksella ja niihin on liitettävä 18. elokuuta 2026 alkaen merkintä, joka sisältää akkuja ja paristoja koskevia yleisiä tietoja. Lisäksi ei-ladattaviin kannettaviin akkuihin ja paristoihin on 18. elokuuta 2026 alkaen liitettävä merkintä ”ei-ladattava”.

Kaikki akut ja paristot on varustettava QR-koodilla 18. helmikuuta 2027 alkaen. QR-koodi on oltava näkyvästi, selkeästi, helposti luettavasti ja pysyvästi painettuna tai kaiverrettuna akkuun tai paristoon. Mikäli tämä ei ole mahdollista tai perusteltua akun tai pariston luonteen ja koon vuoksi, merkinnät ja QR-koodi on kiinnitettävä pakkaukseen ja akun tai pariston mukana toimitettaviin asiakirjoihin.

Laajennettu tuottajavastuu: tavoitteena akkujen ja paristojen uusiokäyttö

Akkujen ja paristojen tuottajien on rekisteröidyttävä 18. elokuuta 2025 alkaen jäsenvaltioiden perustamaan tuottajarekisteriin jokaisessa jäsenvaltiossa, jossa akkuja tai paristoja aiotaan saattaa markkinoille ensimmäisen kerran. Tuottajilla on laajennettu tuottajavastuu akuista ja paristoista, jotka ne asettavat ensimmäistä kertaa saataville markkinoilla jäsenvaltion alueella.

Laajennettu tuottajavastuu (Extended Producer Responsibility, EPR) tarkoittaa, että tuottajat ovat vastuussa kuluttajatuotteiden jätteenkäsittelystä tai hävittämisestä. Tuottajien on perustettava kuluttajalle maksuton kannettavien sekä kevyiden liikkumisvälineiden jäteakkujen ja -paristojen keräysjärjestelmä, joka muodostuu keräyspisteistä. Tuottajien on huolehdittava siitä, että kaikki jäteakut kerätään erikseen siinä jäsenvaltiossa, jossa ne tuovat kannettavia akkuja ja paristoja markkinoille ensimmäistä kertaa. Ajoneuvoakkujen, teollisuusakkujen ja sähköajoneuvojen ajovoima-akkujen tuottajien on otettava takaisin jäteakku maksutta ja velvoittamatta loppukäyttäjää ostamaan uusi akku.

Akkujen käsittelylaitosten on huolehdittava siitä, että ne vastaanottavat kaikki heille tuodut jäteakut ja paristot ja valmistelevat ne uudelleenkäyttöä, käyttötarkoituksen muuttamista tai kierrätystä varten.

Talouden toimijoiden raportointivelvollisuus

Tuottajien on raportoitava toimivaltaiselle viranomaiselle tietoja akkujen ja paristojen sekä jäteakkujen ja -paristojen määrästä ja keräysasteesta kultakin kalenterivuodelta 18. elokuuta 2025 alkaen. Mikäli jätehuoltotoimijat keräävät jäteakkuja ja -paristoja jakelijoilta, keräyspisteistä tai loppukäyttäjiltä, on niiden raportoitava toimivaltaiselle viranomaiselle tiedot jäteakkujen ja -paristojen akkukemian ja luokan mukaan eriteltyinä jäteakkujen määrästä kultakin kalenterivuodelta.

Käsittelyä suorittavien jätehuoltotoimijoiden on raportoitava jokaiselle jäsenvaltiolle, missä akut ja paristot käsitellään, tiedot jäteakkujen ja -paristojen määristä kultakin kalenterivuodelta ja jäsenvaltioittain. Tiedot on toimitettava 6 kuukauden kuluessa sen raportointivuoden päättymisestä, jolta tiedot on kerätty.

Digitaalinen akkupassi

EU:n akku- ja paristoasetuksen mukaan 8. helmikuuta 2027 alkaen akuissa on oltava käytössä sähköinen tietue eli akkupassi. Akkupassi on pakollinen kevyen liikkumisvälineen akussa, kapasiteetiltaan yli 2 kWh teollisuusakussa ja sähköajoneuvojen ajovoima-akussa. Akkupassi sisältää kaikki saatavilla olevat tiedot kustakin akusta ja sitä päivitetään aina, kun akun tila muuttuu, esimerkiksi uudelleenkäytön vuoksi. Akkupassin tarkoituksena on lisätä läpinäkyvää tietoa akuista ja jäljitettävyydestä. Akkupassi liitetään akkuun QR-koodilla ja se lakkaa olemasta, kun akku on kierrätetty.

Akun markkinoille asettavan talouden toimijan on varmistettava, että akkupassin sisältämät tiedot ovat täsmällisiä, täydellisiä ja ajantasaisia. Velvollisuus akkupassin sisältämien tietojen täsmällisyydestä kuuluu kuitenkin sille talouden toimijalle, joka on asettanut valmisteltavaksi uudelleenkäyttöön tai käyttötarkoituksen muuttamiseen tarkoitetun akun markkinoille tai joka on ottanut sen käyttöön. Tällaisella akulla on oltava uusi akkupassi, joka on liitetty alkuperäisen akun akkupassiin. Jäteakun akkupassin sisällöstä vastaa tuottaja, tuottajayhteisö tai jätehuoltotoimija.

 

Akkualan toimija, tarkista nämä ennen akun tai pariston markkinoille saattamista:


1. Vaatimustenmukaisuus

Onko akku tai paristo asetuksen vaatimusten mukainen (mm. ei sisällä kiellettyjä aineita, täyttää suorituskyky- ja kestovaatimukset)?

2. Merkintä- ja tietovaatimukset

Täyttääkö ladattava tai ei-ladattava akku tai paristo tarvittavat merkintä- ja tietovaatimukset (mm. yleistiedot, ei-ladattava -merkintä, erilliskeräystunnus, CE-merkintä, QR-koodi)?

3. Vaatimustenmukaisuuden arviointimenettely

Onko vaatimustenmukaisuuden arviointimenettely (asetuksen liite VIII) suoritettu?

4. EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus

Onko EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus laadittu?

5. Muut asiakirjat, ohjeet ja turvallisuustiedot

Onko akun tai pariston mukana vaaditut asiakirjat, ohjeet ja turvallisuustiedot?

6. Yhteystiedot ja tuotteen tunnistetiedot

Onko maahantuojan yhteystiedot saatavilla?
Onko akussa tai paristossa merkittynä mallitunniste ja erä- tai sarjanumero tai tuotenumero tai jokin muu tunnistemerkintä?

7. Tuottajarekisteri (jakelijan velvoite)

Onko tuottaja rekisteröitynyt jäsenvaltion perustamaan tuottajarekisteriin?

Ota käyttöösi Linnunmaa Lexin legal compliance -palvelu, jonka avulla saat helposti haltuusi ajantasaisen tiedon organisaatiotasi koskettavista lainsäädännön vaatimuksista ja niiden muutoksista. Lisäksi arvioit vaivattomasti lainsäädännön vaatimusten täyttymisen verkkopalvelun sisältämän asiantuntijatiedon ja näppärien työkalujen avulla.  

Picture of Milla Martin

Milla Martin

Lakiasiantuntija
+358 44 736 6633
milla.martin(at)linnunmaalex.fi

Scroll to Top