Lakiasiantuntija Tarja Anunti Kauppalehdessä: Laki raamittaa sinunkin bisnestäsi, mutta juristijargon on kaukana tositoimista

Artikkeli on julkaistu Kauppalehden blogissa.

Maailmaa mullistavan bisnesidean ja uutta luovan kehitysnäkymän äärellä ajatus lakipykälistä on vähintään yhtä etäällä kuin muumit Jedien laaksosta. Itsekin yrittäneenä tiedän, ettei pykäläviidakko ole se osoite, jonne ideoiva ja yrittävä mieli halajaa.

Yritystoiminnan vapaus ja vastuu onkin merkillinen kokonaisuus, joka etsii tasapainoa. Vanha totuus sanoo, että jos tahtoo menestyä, on kurkattava boksin ulkopuolelle. Jos rajat eivät jousta, kupla puhkeaa. Toisaalta, jos rajojaan ei tunne, voi poksahtaa pahemmin.

B2B elää, koska DIY ei aina toimi

Lainsäädännön rooli liike-elämässä on tänä vuonna – uuden normaalin aikaan – näyttäytynyt ennennäkemättömässä valossa valmiuslain käytön, työlainsäädännön muutosten ja tiettyjä toimialoja rajummalla kädellä rajoittavien säännösten myötä. Nopeat lakimuutokset ovat nousseet osaksi monen yrittäjän ja yritysjohtajan arkea ihan uudella tavalla.

Yrityksen rinnalla laki kulkee kuitenkin aina ja tahtomatta – niin vanhassa kuin tulevassakin normaalissa. Se sanoo sanansa isoon osaan yritystoiminnasta sen kaikissa vaiheissa ja kaikilla toimialoilla. Juridiikka on erityisala, jonka tuntemuksesta omistajayrittäjä ja yritysjohtaja on vastuussa, mutta jota ei ole järkevää tuntea itse läpikotaisin.

Kun lasketaan ajassa ja rahassa, kysymys kuuluu: mitä todella tarvitaan, mitä voidaan tehdä itse ja mitä on syytä ostaa toiselta? Tee-se-itse on harvoin ratkaisu vahvaa asiantuntemusta vaativissa – ja kaikelle bisnekselle pakollisissa – asioissa, kuten lainsäädännön tunnistamisessa, työterveyshuollon järjestämisessä tai kirjanpidossa. Niissä omat virheliikkeet tulevat helposti ostettua asiantuntijapalvelua kalliimmiksi.

Myynti on auttamista vain, jos kieli on yhteinen

Kuuntelin äskettäin kotitoimistollani asiantuntijapalveluiden myyntiin ja markkinointiin liittyvää seminaaria. Toistettu ja ärsytystäkin aiheuttanut hokema kuului: ”Myynti on aina auttamista”. Kyllä ja ei. Itse ajattelen, että kaikki edellyttää toimivaa vuorovaikutusta.

Hän, joka etsii asiantuntijapalvelua, etsii apua eli tietoa. Kaivattua tietoa myyvällä asiantuntijalla on siis todellinen mahdollisuus auttaa. Molemmille tuo tiedonvälitys on enemmän tai vähemmän oman bisneksen elinehto. Tietoa ei kuitenkaan välity, jos asiantuntija piiloutuu alansa jargonin taakse, vuorovaikutus ei pelaa eivätkä ihmiset kohtaa.

Omassa työssäni juridiikka kytkeytyy viestintään joka käänteessä. Emme näet ole ihan perinteinen lakitoimisto. Me teemme palveluidemme avulla lainsäädännön vaatimukset yrityksille ymmärrettäviksi. Vaikka vaikutamme vahvasti digissä, asiantuntijamme kohtaavat asiakkaamme aina aidosti ja puhuvat kehutusti kieltä, jota on helppo ymmärtää. Toimitusjohtajamme, Elli-Inkeri Mononen, puki ajatuksen yksinkertaisiksi sanoiksi: ”Myymme mielenrauhaa”.

Niinhän se on. Jos ostat isolla rahalla asiantuntijapalvelua, jonka sisältöä et ymmärrä ja jonka asiantuntemus ei välity bisnekseesi tai sen käytännön toimiin, on mielenrauha – ja sen myötä myös menestys – aika kaukana.

Tarja Anunti

Tarja Anunti

Lakiasiantuntija
+358 40 809 8664
tarja.anunti(at)linnunmaalex.fi

Vieritä ylös