Ajankohtaista

Laki sähköautojen latauspisteistä ja latauspistevalmiuksista tuli voimaan

Laki sähköautojen latauspisteistä ja latauspistevalmiuksista tuli voimaan

Pitkään valmisteltu laki rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmillä tuli voimaan 11.11.2020. Laissa säädetään velvollisuuksista suunnitella ja asentaa sähköajoneuvojen latauspisteitä ja latauspistevalmiuksia. Uusien tai laajamittaisesti korjattavien rakennusten pysäköintipaikkojen yhteyteen on jatkossa asennettava latauspistevalmiudet laissa määritellyin ehdoin.

carsharing 4382651 1920

Hallitus julkaisi luonnoksen esitykseksi niin sanotusta latauspistelaista jo syksyllä 2019, minkä jälkeen käytiin laaja keskustelu, jossa ehdotettu laki sai osakseen kritiikkiä. Lailla pannaan kansallisesti täytäntöön EU:n energiatehokkuutta ja rakennusten energiatehokkuutta koskevat direktiivit, ja kritiikki kohdistui ennen kaikkea siihen, että Suomi oli säätämässä kovempia vaatimuksia kuin direktiivit edellyttävät. Hallituksen esityksen taustalla vaikutti direktiivien lisäksi tavoite edistää liikenteen sähköistämistä, millä osaltaan pyritään saavuttamaan tavoite hiilineutraalista Suomesta vuonna 2035. Lausuntokierroksella saadun palautteen perusteella hallitus muutti alkuperäistä lakiesitystään ja kevensi lain sisältämiä velvoitteita. Lain vaikutuksesta arvioidaan syntyvän vuoteen 2030 mennessä noin 73 000–97 000 latauspistettä ja 560 000–620 000 latauspistevalmiutta.

Millaisia vaatimuksia uusi laki tuo mukanaan?

Voimaan tulleen lain mukaan uuden tai laajamittaisesti korjattavan, muun kuin asuinrakennuksen yhteyteen on rakennettava latauspisteitä tai latauspistevalmiuksia. Latauspistevalmius tarkoittaa pysäköintipaikan putkitusta tai kaapelointia niin, että siihen voidaan myöhemmin asentaa latauspiste. Laajamittainen korjaus on määritelty laissa korjaukseksi, jossa rakennuksen vaippaan tai rakennuksen teknisiin järjestelmiin liittyvien korjausten jälleenrakentamiskustannuksiin perustuvat kokonaiskustannukset ovat yli 25 prosenttia rakennuksen arvosta, rakennusmaan arvo pois lukien. Latauspisteiden ja latauspistevalmiuksien rakentamisvelvoitteet koskevat rakennuksia, joissa on yli 10 pysäköintipaikkaa, ja ne on porrastettu pysäköintipaikkojen määrän perusteella seuraavan taulukon mukaisesti:

latauspiste

Normaalitehoinen latauspiste on latauspiste, joka mahdollistaa sähkönsiirron sähkökäyttöiseen ajoneuvoon enintään 22 kW:n teholla. Normaalitehoisiksi latauspisteiksi ei kuitenkaan katsota laitteita, joiden teho on enintään 3,7 kW, ja jotka on asennettu yksityistalouksiin tai joiden ensisijainen tarkoitus ei ole sähkökäyttöisten ajoneuvojen lataaminen.  Suuritehoinen latauspiste puolestaan tarkoittaa latauspistettä, joka mahdollistaa sähkönsiirron yli 22 kW:n teholla. Mikäli pysäköintipaikkaan asennetaan latauspiste, lasketaan se mukaan pysäköintipaikan latausvalmiutta koskevaan vaatimukseen.

Kun kyseessä on uusi tai laajamittaisesti korjattava asuinrakennus, on sen yhteyteen asennettava latauspistevalmius jokaista pysäköintipaikkaa varten, jos pysäköintipaikkoja on enemmän kuin neljä. Asuinrakennuksille ei siis tule velvoitetta varsinaisten latauspisteiden asentamiseen, vaan asiasta päättää taloyhtiö tai rakennuksen tai pysäköintipaikkojen omistaja. Yhden tai useamman asuinrakennuksen pysäköinnin järjestämiseen tarkoitettuun uuteen tai laajasti korjattavaan pysäköintitaloon on kuitenkin asennettava latauspistevalmius niin, että jokaiseen pysäköintipaikkaan voidaan myöhemmin asentaa latauspiste.

Latauspisteiden ja latauspistevalmiuden rakennusvelvollisuus koskee hankkeita, joille on haettava rakennuslupa. Velvoitteita sovelletaan rakennushankkeisiin, joita koskeva rakennuslupahakemus tulee vireille 11.3.2021 tai sen jälkeen. Kunnan rakennusviranomainen valvoo latauspistevalmiuden ja latauspisteiden rakentamista uusiin ja laajasti korjattaviin rakennuksiin. Vaatimukset koskevat pysäköintipaikkoja, jotka sijaitsevat joko rakennuksessa tai kiinteistöllä, jolla rakennus sijaitsee. Mikroyritykset on vapautettu latauspisteiden tai latauspistevalmiuden asentamisvelvoitteista. Mikroyrityksellä tarkoitetaan yritystä, jolla on alle 10 työntekijää ja jonka liikevaihto tai taseen loppusumma on enintään 2 miljoonaa euroa. Lain vaatimukset eivät koske tällaisten yritysten omistuksessa ja käytössä olevia rakennuksia.

Uudis- ja korjausrakentamisen lisäksi lain vaatimukset ulottuvat osittain myös tällä hetkellä käytössä oleviin rakennuksiin. Mikäli muun kuin asuinrakennuksen sisällä tai kiinteistöllä on yli 20 pysäköintipaikkaa, on rakennuksen omistajan huolehdittava siitä, että vähintään yhdessä pysäköintipaikassa on latauspiste 31.12.2024 mennessä. Rakennuksen omistaja saa itse päättää, onko latauspiste normaali- vai suuritehoinen. Tämän velvoitteen täyttämistä valvova viranomainen on Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom).

Lisätietoja

Hallituksen esitys HE 23/2020 vp

Ympäristöministeriön verkkosivut

Samuli Tiirikainen

Samuli Tiirikainen

Lakiasiantuntija (EHS)
+358 44 491 9182
samuli.tiirikainen(at)linnunmaalex.fi

Scroll to Top